maandag 29 augustus 2016

In de bonen...




De bonen hadden een moeilijke start dit jaar. Mijn man en ik waren bang dat we niet zoveel bonen zouden eten. Maar ondertussen zitten we volop in de bonen. We hebben genoeg bonen in de vriezer om de winter door te komen. Ik vries ongeveer 20 porties in. Maar met deze overvloed aan bonen eten we ook iedere week bonen, met als afwisseling sperziebonen en snijbonen. Ik hou er niet van om week aan week hetzelfde te eten, maar in dit geval moet het maar. En om te voorkomen dat die bonen mijn oren uitkomen ben ik opzoek gegaan naar recepten. 



1. Bonen met aardappels en vlees. Het gewone simpel Aardappel, Vlees en Groentemenu. Qua vlees varieer ik. Gehaktbal, kip, rundvlees. Eigenlijk past alles wel. Een enkele keer bak ik wat gerookte spekjes in een pan en roer ik die door de bonen. 

2. Bonen in currykokossaus met cashewnoten, hebben we laatst geprobeerd. Smaakte prima, al zou ik het niet al te vaak willen eten. Maar zo nu en dan is het een lekker gerechtje. 

3. Ik kreeg als tip om eens babi pangang met bonen te eten. Is heerlijk! Babi pangang bevat van origine niet heel veel groente. Voorheen aten wij er vaak champignons bij, maar bonen gaat ook prima!

4. Wat wij vaker eten is ketjapkarbonades met nasi en sambalboontjes. Dit is een pittig gerecht, maar ook erg lekker. 


5. Dit recept is een hartige taart met bladerdeeg en sperziebonen. Ik vind het lekker, maar daar is niet iedereen het hier over eens. Dus we eten het één keer per jaar ofzo. 

De volgende recepten wil ik binnenkort proberen:

6. Bonen met zalm in een pittige marinade. Zalm voert hier wel de boventoon, maar het zal vast smaken met wat snijbonen erbij. 


7. Ovenschotel met krieltjes en sperziebonen, de meeste ovenschotels vinden wij lekker. Dus deze gaan we ook zeker proberen!

8. In Afrikaanse bobotie horen ook sperziebonen. Misschien durf ik die nog eens te maken. 

En wat denk je van roerbakken? Dat kan met allerlei groentes. Zie je wel, bonen zijn helemaal niet saai!

Mocht je nog een lekker bonenrecept hebben, laat een link hieronder achter in een berichtje! En natuurlijk zijn alle berichten van harte welkom: leuk! Ik lees ze allemaal!

Eet smakelijk,
juf Leej

3 opmerkingen:

  1. Hm, dan wordt je vanzelf creatief in de keuken met al die bonen. Ik eet ze het liefst geroerbakt met wat spekjes en woksaus (meestal zoetzuur). Verder eten wij niet zo vaak bonen, dus aan een ander recept kan ik je niet helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kwam via link your stuff op je blog en zag toen dit berichtje. Ik heb nog wel een lekker recept voor je. Wij eten graag lauwwarme sperziebonensalade: Kook boontjes , kook aardappels in kleine stukjes, bak spekjes uit. Snijd cherrytomaatjes doormidden.
    Doe de aardappelen, sperziebonen, spekjes en tomaatjes samen in een grote schaal. Voeg wat slasaus en bieslook toe en klaar is je salade! Smullen maar!
    Onze kinderen vinden het een hit! Daar doen we het dan toch voor.
    Succes met het opeten van al je bonen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, heerlijk om je blogs te lezen.
    Ik heb ook nog wel een lekker recept voor in de oven
    pond shoarmavlees bakken, dan pond sperziebonen(5 min voorgekookt) erbij doen, door elkaar en in een ovenschaal. dan 2 flinke uien, gesnipperd aanbakken, daar 300 gram rosti (diepvries supermarkt) erbij. samen even lekker doorbakken, dit over de shoarma/bonen en afdekken met een laagje geraspte kaas. Dan de oven in. na 20 min :eet smakelijk. Ook goed in te vriezen.

    BeantwoordenVerwijderen

Erg leuk dat je een reactie achter laat! Ik zal hem met plezier lezen..