maandag 3 maart 2014

Recepten (4)

Ik heb weer een aantal recepten uitgeprobeerd. Het blijft leuk! Ondertussen zijn mijn laatste pakjes en zakjes bijna uit mijn kast verdwenen. Dus is het steeds meer uitproberen om het juiste recept te vinden. 

Ik maakte Kip Kerrie, uit het kookboekje 'Verder koken zonder e-nummers'. Was best lekker, maar ik vond hem een beetje te romig. Komt denk ik door de roux die je moet maken, ruikt verdacht veel naar champignonsoep. Volgende keer ga ik er denk ik iets aan veranderen, maar wat weet ik nog niet.  

En ja hoor...juf Leej bakte zelf een brood! En niet met een handige mix uit de winkel, nee...gewoon eigen receptje ontwikkeld. Hiervoor zijn heel veel verschillende recepten. Je hoeft er maar even voor de googlen. Ik heb advies gevraagd aan een kennis en verder wat van internet afgehaald. En welja, in één keer goed gewoon! 

Ik deed het als volgt:

Wat heb je nodig?
* 250 gram bloem
* 250 gram tarwemeel
* 250-300 ml lauw water
* 5 gram boter/olie
* 5 gram zout
* 4 gram gist
* 1 el bruine suiker

Hoe ga je het doen?
1. Lauw water, gist en el bruine suiker in een kom roeren en laten staan tot het begint te schuimen. 
2. Daarna olie of gesmolten boter erbij en alle andere ingrediënten en 10 minuten kneden. (als het deeg te droog is, nog een beetje lauw water erbij doen)
3. Laten rijzen (onder een doek op een tochtvrij en warm plekje) tot het deegvolume minstens verdubbeld is. 
4. Voor de 2e keer kneden, dit keer 2 minuten. Daarna de vorm maken (ik koos voor vloerbrood omdat ik geen broodbakblik heb, ik vormde op deze manier een vloerbrood) en weer laten rijzen. Ook dit keer moet het deegvolume minstens verdubbeld zijn. 
5. 40 minuten in de oven op 200/210 graden. 

Je kunt tussen stap 4 en 5 nog zaadjes of muesli op het brood strooien. Doe dat met natte handen. 

Stap 3

Eind stap 4

Net uit de oven...
Ik kan niet wachten om te proeven..

Brood bakken is best ingewikkeld, want je hoeft maar iets anders te doen of het mislukt. De eetlepel suiker hoef je er niet persé in te doen en die laat ik er de volgende keer denk ik ook uit. Hou je van zout brood dan moet je er iets meer bij doen, dit brood is absoluut niet zout. 

Eigen gebakken brood is snel droog. Dit komt omdat er haast geen e-nummers in zitten (behalve één e-nummer in de gist). Wil je droog brood voorkomen, dan kun je het best als volgt doen. Brood af laten koelen, in een broodzak en in de vriezer. Als het brood nog niet helemaal bevroren is, eruit halen, met een scherp broodmes er sneetjes van snijden (omdat het gedeeltelijk bevroren is kun je er al snel 20-24 nette sneetjes uithalen). Terug de vriezer in en voor iedere dag het aantal boterhammen eruit halen die je nodig hebt. 

Tip: wil je ook zelf je brood gaan bakken? Lees eerst goed op internet! Kijk bijvoorbeeld een hier of hier

En nu komt er iets waar het water je van in de mond loopt. Brownies! Laatst had ik ze ergens op en had spontaan zin in een herhaling. Had meteen ook een heel geslaagd recept. Ik hou van brownies die nog een beetje kleverig zijn. Hou jij daar ook van? Dan moet je beslist dit recept eens proberen! 

Waarschuwing...foto's zien eruit om op te eten! Ik heb net mijn nieuw fototoestel binnen...en ze zien er op de foto net zo lekker uit als dat ze proeven. 








Ik maakte verder een heerlijke witlof-aardappeltaart. Het recept is van de AH. Ik heb hem wel wat aangepast, namelijk geen deeg voor hartige taart toegevoegd. Dus eigenlijk was het meer een ovenschotel dan een taart. Een aantal dingen ga ik nog aanpassen in het recept zodat het een ovenschotel wordt die wij meer gaan eten! Heerlijk..vooral dat ontbijtspek er bovenop!

Ik zit hier al weer helemaal te watertanden. Vooral van die Brownies... Maar ondertussen staat er alweer een lekker 'brood' onder de theedoek te rijzen. En als het dan eenmaal in de oven staat, dan begint het toch lekker te ruiken! Daarvoor zou je alleen al je eigen brood gaan bakken!

Eet smakelijk!

juf Leej



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Erg leuk dat je een reactie achter laat! Ik zal hem met plezier lezen..