zaterdag 19 oktober 2013

Vier de herfst met 'n appeltaartje (tutorial)

Laten we vandaag eens lekker herfst vieren! 

Van de week ben ik in de boomgaard bij vrienden geweest. Ik weet dat ze daar van die leuke kleine appeltjes hebben. Niet voor de pluk, maar voor de bevruchting. En ja, ik mocht ze plukken! Heb ik gedaan ook:


Ik had een hele zak vol. Ik ben ze aan het uitdelen, maar ik ga er ook een heleboel leuke dingen meedoen. Eerst even laten drogen op een handdoek, want ze waren nogal vochtig en dan hou je ze minder lang goed. 

Ik ben begonnen met een bloemenvaas met appeltjes. Die staat gezellig in de vensterbank. Maar vanmiddag heb ik heerlijk zitten prutsen. Dit is het eind resultaat. 



En om de herfst samen te vieren heb ik een tutorial voor jullie gemaakt. 

Tutorial appeltaart



Wat heb je nodig?
* Ongeveer 17 kleine appeltjes
* (Herfst)bladeren (niet al te klein, ongeveer 7 cm)
* Steekschuim (rondje van 5 cm hoog, diameter van 8 cm) Die kun je per 4 kopen voor 50 cent bij Zeeman, Action heeft ze ook. 
* Spelden, met een klein kopje gekocht bij Jumbo
* Cocktailprikkertjes
* Mos of iets dergelijks
* Eventueel lint

Belangrijk! Steekschuim niet nat maken!

Hoe ga je het doen?

1. We gaan eerst de zijkant 'bekleden' met bladeren. Pak een blad en hou hem rechtop tegen de zijkant van het steekschuim. Zorg dat de punt van het blaadje begint op de bovenkant van het steekschuim en het steeltje aan de onderkant van het steekschuim. Zet het blaadje vast met een speld. 



Het volgende blad leg je half over het 1e blad, zorg dat je geen steekschuim meer ziet aan de zijkant! Zo ga je alle blaadjes vast maken.



Let op! Bij blaadje 2 en verder, steek je nog een 3e speld aan de linker zijkant van het blad. Zodat de blaadjes stevig tegen het steekschuim blijven zitten. 



Zo maak je alle blaadjes vast. 



Let op bij het laatste blaadje.


Steek het laatste blaadje gedeeltelijk onder blaadje 1 en half over het één na laatste blaadje. 


Nu kun je de 3e speld ook in blaadje 1 vastprikken en in het laatste blaadje. De zijkant is nu klaar. 

Onderkant


Bovenkant


2. De bovenkant. Ik vind het persoonlijk lelijk om steekschuim te blijven zien. Dat los ik op de volgende manier op. Ik halveer blaadjes en steek die vast bovenop. Ik zorg ervoor dat het puntje precies tussen 2 blaadjes (van de zijkant) vast komt te zitten. In de eerste instantie ziet dit er slordig uit, daar zie je straks niets meer van. 




Ga zo door tot de bovenkant ook met blaadjes is bedekt. Het laatste blaadje laat ik heel, zodat die ervoor zorgt dat ik in het midden ook geen steekschuim meer zie. 



En ook de bovenkant is bedekt met bladeren. 


3. De appeltjes erop. Als je appeltjes wat dof zijn kun je ze oppoetsen met een doekje. 

Neem wat cocktailprikkertjes en breek ze door de helft. 


Steek de scherpe kant onderin een appeltje. 


Steek hem bovenop in het schuim. Begin met buitenom een cirkel te maken van appeltjes.


  
Let op! Er zit verschil in de grote van appeltjes. Bewaar de kleinste appeltjes om gaatjes op te vullen. Die zijn dus handig voor straks. 


Je hebt nu de buitenste cirkel compleet gemaakt. Maak nu binnenin een tweede cirkel appeltjes. 




Je houdt nu een klein stukje over in het midden, daar stop je het kleinste appeltje. 


Klaar!

(je kunt op dit punt stoppen, maar je kunt kiezen voor meer decoraties bij punt 4 en 5)

4. Wil je nog mos of iets dergelijks ertussen? Je kan er voor kiezen om dit met een lijmpistool vast te maken, maar het kan nog makkelijker!

Pak een plukjes mos en trek een appeltje eruit. Mos eronder en appeltje er weer in. Zo kun je net zoveel mos erbij doen als dat je zelf mooi vind. 




5. Het leek me wel leuk om er nog een lint omheen te doen. M'n hele lintenvoorraad erbij gehaald. En wat staat nou leuk?!


Ik had twee taartjes gemaakt, en het is uiteindelijk dit geworden:



Creatieve groetjes,
juf Leej

PS: Hou mijn blog in de gaten. Er komt nog meer appeltjesnieuws!

Enne...leuk dat er langzaam maar zeker meer volgers erbij komen! Van harte welkom!

1 opmerking:

  1. ooooh, wat leuk! En wat een leuke uitleg, super veel dank. Wie weet ga ik er ooit eens een maken <3. Fijne zondag alvast xxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen

Erg leuk dat je een reactie achter laat! Ik zal hem met plezier lezen..