dinsdag 22 oktober 2013

Appelmoes

Zoals ik vorig week al schreef: Appeltjesnieuws opkomst!

Vandaag laat ik jullie zien hoe ik een voorraad appelmoes heb gemaakt. Héél simpel, maar o zo lekker!
En niet te vergeten: op een paar scheppen suiker na...zowat kosteloos!

De appels heb ik in de boomgaard onder de boom opgeraapt. Maar kroet-appels oftewel moesappels kun je ook goedkoop krijgen. Je kunt overigens best verschillende appels door elkaar gebruiken. Alleen zal de ene wat sneller prut koken dan de ander. En het beïnvloed wel de smaak van de appelmoes en het sapgehalte. 

Laten we beginnen. 


 Als eerste ben je een hele tijd aan het schillen. Ik snij de appels meteen in vieren, vind ik zelf het handigst om
het klokhuis eruit te halen. 
Daarna zijn de appels wel toe aan een wasbeurtje. 













En snijd ik ze daarna meteen in schijfjes. Ik heb me wel op de hoeveelheid verkeken. Mijn 3-literpan was te klein, dus toen maar meteen de grootste gepakt (5-liter). 









Vergeet je ondertussen niet de suiker erop te doen? Er mag behoorlijk wat op. 
Ik vond van mezelf dat ik er heel wat op
had gedaan, maar wat meer had ook 
nog gekund. (Maar dat is naar eigen
smaak).
Doe er een bekertje water bij, anders
brand de boel aan. Breng het aan de kook, laat het op klein vuur pruttelen. Roer ondertussen af en toe in de pan. 



Op een gegeven moment gaat
het echt op appelmoes lijken. 
Reken erop dat je het ongeveer half 
uurtje op het vuur laat staan. 

 Ik heb het meteen door de roerzeef gedaan. Omdat ik weer een pot had opgespaard om appelmoes in te bewaren. Het is belangrijk dat je dat doet als de appelmoes nog gloedheet is. 
Ik heb het grofste zeef gebruikt voor de appelmoes. Ik hou er wel van dat je echt nog appel ziet en proeft. Het wordt meer compote. Je kunt er bijvoorbeeld ook de staafmixer erdoorheen halen. 

Dit is het dan geworden! Overigens, als je een 5-literpan vol appels hebt, hou je net 2 liter appelmoes over!

(Die kleine potjes zijn voor mezelf. Grappig he?! Tegenwoordig spaar ik alle potten en bakjes op.)







Er zijn vast heel veel recepten van appelmoes, waarvan deze de simpelste wel zal zijn. Ik hou er heel erg van. 

Op welke manier maken jullie appelmoes?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Erg leuk dat je een reactie achter laat! Ik zal hem met plezier lezen..