donderdag 15 december 2016

Recept: Monchoutaart

Dit recept is gedeeltelijk van internet geplukt en gedeeltelijk heb ik het via-via gekregen. Deze variant van monchou vind ik het lekkerst. De bodem is van cake en ik gebruik vaak geen kersentaartvulling maar aardbei. Met twee blikken taartvulling heb je ook extra veel vruchten, maar met één blik kan het natuurlijk ook. 

Recept Monchoutaart





Wat heb je nodig?
Bodem:
- 150 gram roomboter (op kamertemperatuur)
- 3 eieren
- 150 gram suiker
- 150 gram zelfrijzend bakmeel
- 1 eetlepel vanillesuiker

- 200 gram roomkaas/monchou
- 100 gram suiker
- 250 ml slagroom
- 2 eetlepels vanillesuiker
- 2 blikken vlaaivulling aardbei

Hoe ga je het doen?
1. We bakken eerst de bodem. Verwarm hiervoor de oven voor op 160 graden. En vet het bakblik in met boter. 
2. Mix de boter met suiker tot een romige massa. Ik mix zoiets rustig 10 minuten lang. 
3. Doe één voor één de eieren erbij en mix goed door. 
4. Zeef het meel boven de kom en spatel die er voorzichtig doorheen. 
5. Zet in de oven en na ongeveer 40 minuten zal de taart gaar zijn. Prik er met een satéprikker in, als die er droog uitkomt kun je je taart uit de oven halen. 
6. Bodem op het rooster uitstorten en goed af laten koelen voordat je verder gaat. 
8. Roer in een kom de roomkaas/monchou met 100 gram suiker goed door. 
9. Mix in een andere kom de slagroom met de eetlepels vanillesuiker stijf. 
10. Spatel deze slagroom door het monchoumengsel heen. Goed door roeren. 
11. Smeer dit mengsel over de taartbodem. 
12. Open de blikjes taartvulling en haal met een lepel de aardbeien eruit en leg die op de monchou. (De gelei kun je gebruiken voor bijvoorbeeld kwarktaart.)

Eet smakelijk!

juf Leej

2 opmerkingen:

  1. ik maak de bodem altijd met verkruimelde bastognekoeken en dat is een groot succes. Op het werk eten mensen die nooit een gebakje nemen altijd wel een stukje monchoutaart. Ik heb weleens gevraagd of ze niet eens iets anders wilden als traktatie maar daar was geen discussie over mogelijk. Ik gebruik ook altijd twee blikken vlaaivulling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met bastognekoeken is wel de klassieker denk ik. Maar ik vind de combinatie nogal machtig.

      Verwijderen

Erg leuk dat je een reactie achter laat! Ik zal hem met plezier lezen..