vrijdag 25 november 2016

Recept: Kwarktaart

Ik plaatste pas deze foto op Facebook:


Later bedacht ik me, dat er niet één pakje/zakje recept tussen zit maar ook dat er niet één recept op mijn blog staat. Het zijn trouwens de gewone, klassieke taarten: monchou-, kwark- en rumtaart. Oké de laatste wat minder gewoon :)
Komende weken zal ik de recepten plaatsen, in plaats van de receptentip. 

Vandaag beginnen we met kwarktaart. Simpel recept met weinig ingrediënten. Ik heb het recept trouwens via-via en er ondertussen mijn eigen draai aangegeven. 

Kwarktaart (aardbei)



Wat heb je nodig?
- Pak lange vingers 
- 500 gram Griekse yoghurt 
- 250 ml slagroom
- 200-250 gram aardbeien
- 4 gelatineblaadjes
- 5 eetlepels basterdsuiker

Hoe ga je het doen?
1. Leg de gelatineblaadjes in koud water voor ongeveer 5 minuten. 
2. Pureer de aardbeien. Ik gebruik vaak diepvriesaardbeien, gaat prima, maar wel eerst ontdooien :) 
3. Verdeel de lange vingers over springvorm (Ik gebruik vaak springvorm van 26 cm, maar 20 of 24 cm kan ook)
4. Klop de slagroom stijf. 
5. Zet ondertussen de gepureerde aardbeien in een pan op laag vuur. 
6. Meng in een kom de kwark met de suiker. Ik begin vaak met twee of drie eetlepels suiker. Later, voordat ik de kwark op de lange vingers schep, proef ik nog even of het zoet genoeg is. Bij zoete aardbeien heb je namelijk minder suiker nodig. Je kunt er dan altijd nog een schepje bij doen. 
7. Als de aardbeienpuree warm is, meteen van het vuur halen. Gelatineblaadjes uitknijpen en er één voor één door roeren. 
8. De aardbeienpuree met de gelatine door de kwark roeren. Het wordt nu een heel vloeibaar mengsel, maar dat komt straks helemaal goed :) 
9. Slagroom er doorheen mengen. Even goed roeren zodat alle dotjes weg zijn. 
10. Schep het mengsel heel voorzichtig op de lange vingers. Doe je dit te snel, dan drijven de lange vingers en heb je ze straks halverwege zitten. Vaak bedek ik eerst met een eetlepel alle lange vingers en giet ik daarna de rest erbij. 
11. Nu voor 24 uur in de koelkast zetten voor het beste resultaat. Geloof me, ik heb een keer met 10 uur de taart aangesneden en dat was geen succes. Wil je de taart sneller eten dan moet je er meer gelatineblaadjes in doen. Het geheim van deze kwarktaart is dat hij heel erg zacht is. En om dat resultaat te bereiken heb je een heel vloeibaar mengsel nodig, weinig gelatineblaadjes en heel veel geduld!

Variatietip:
* In het origineel recept stond dat ik een blikje aardbeien moest pureren en er 100 gram suiker doorheen moest doen. Kan ook, maar dan krijg je een veel zoetere variant. Ik hou juist meer van wat minder zoet. 
* Met de vruchten kun je variëren. 
* O ja, die rode gelei-laag op de foto. Dat is gelei uit een blikje taartvulling die ik gebruikte voor de monchoutaart. 

Eet smakelijk!
juf Leej

1 opmerking:

  1. Hmmm, klinkt lekker. Ik verkruimel meestal biscuitjes voor de bodem, maar lange vingers is ook een handig idee.

    BeantwoordenVerwijderen

Erg leuk dat je een reactie achter laat! Ik zal hem met plezier lezen..