vrijdag 21 februari 2014

Recepten (3)

Mijn recepten-tic is iets afgenomen, maar nog lang niet helemaal! Heb besloten om maar 's zonder pakjes en zakjes te koken en bakken. Ik maak nu de laatste op wat ik nog in de kast heb staan. Raar hoor, in je voorraadkast staan nu heel andere producten. 

Maar goed....nog recepten geprobeerd? Jawel! En ik heb er zelfs nog één voor jullie uitgeschreven. 

Macaroni maakte ik zonder pakje of zakje. Het recept heb ik van Smakelijck en vind je hier. (Is sowieso een interessante site als je je wilt verdiepen in eten/recepten) De macaroni was zeker goed te eten, maar sjonge, je komt er wel achter hoeveel zout er in die pakjes en zakjes zit! Ik had er veel te weinig ingedaan, dus hij was een beetje aan de flauwe kant. Bij de ingrediënten staat ook crème fraiche, ik weet niet of ik dat de volgende keer erbij zou doen. Het maakt het geheel wat romig. Ik ben van plan dit gerecht nog eens te maken, met meer zout en misschien wat andere ingrediënten. 

Gister maakte ik Kruidkoek. Komt uit het boekje: Verder koken zonder e-nummers. Schrijfster heeft ook een website: kook-zonder-e.nl. Daar staan ook een aantal recepten op. Kruidkoek (of cake) is vrij 'gezond'. Je maakt het namelijk zonder boter. Verder schijnen de kruiden die erin zitten goed te zijn voor je weerstand. Tijdens het maken van het deeg stopte mijn mixer ermee. Het is namelijk zwaar en taai beslag. Heel anders dan bij cake, je kunt het meer vergelijken met brood. Verder had ik de oven op een te hoge temperatuur, want de korst is nogal erg hard. Smaak is verder prima!




Laatst kreeg ik een recept van Tiramisu zonder rauw ei. Die heb ik laatst ook gemaakt, daarover kun je hier lezen. Nou dat recept was geen probleem om uit te proberen. Hier zijn we er dol op! Resultaat was ook prima! Minder zwaar dan dat je het met slagroom maakt. Natuurlijk proef je dat er geen rauwe eieren inzitten, maar daardoor is hij absoluut niet minder lekker. En een bijkomend voordeel is dat hij niet hoeft op te stijven. 

Dit recept deel ik met jullie:

Wat heb je nodig?
* Pak lange vingers (die gaan vaak niet helemaal op)
* Kop sterke koffie
* 2 eetlepels Tia Maria/Amaretto (Kan ook zonder)
* 250 gr mascarpone
* 250 gr vanillevla
* 1 zakje vanillesuiker
* 30 gram basterdsuiker
* Cacaopoeder

Hoe ga je het doen?
* Lange vingers door de koffie halen en in een schaal leggen
* De mascarpone, vla en suiker door kort door elkaar mixen en een dunne laag de lange vingers bedekken.
* Weer lange vingers door de koffie halen en daar bovenop leggen. 
* Overige mascarpone-mengsel over de lange vingers verdelen
* Tot slot een laagje cacaopoeder en in de koelkast een uurtje op laten stijven. 

Dit recept is een via-via-recept. Oorspronkelijke bron weet ik niet. En heb hem ook een beetje aangepast naar mijn inzicht. 

Uit een receptenboekje maakte ik ook witlof in bladerdeeg met kaaspuree. Goed te eten, maar ik ben niet zo'n witlof-fan en dan zeker niet van zo'n hele stronk witlof op m'n bord. Maar combinatie witlof met ham en bladerdeeg is goed gekozen. Soort gelijk recept vind je hier en als je nog verder zoekt op Smulweb vind je er nog meer variaties op.

Ook maakte ik oma's vla. Dat had de volgende reden: voor de tiramisu had ik een pak vla gekocht van het goedkoopste merk. Ik vond er maar weinig smaak aan zitten. Daarom zocht ik op internet een recept waar ik mijn vla in kwijt kon. Op smulweb vond ik dit recept. Er stonden geen verhoudingen bij, dat betekent proeven, proeven en nog 's proeven. Uiteindelijk werd het 250 ml slagroom, 300 ml vla en 100 ml advocaat. Omdat hier advocaat favoriet is, viel dit toetje in de smaak! We hebben met z'n tweetjes wel drie keer van kunnen eten. Dus bovenstaande hoeveelheid is goed voor zes personen. 

Nou...van dit blogbericht zou je toch al gaan watertanden! 

Eet smakelijk allemaal!

Groetjes,
juf Leej




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Erg leuk dat je een reactie achter laat! Ik zal hem met plezier lezen..