woensdag 26 februari 2014

Patroon gehaakt deksel (bloem)

In dit bericht kun je lezen hoe ik een deksel haakte in de vorm van een 'ster'. Ik maakte voor een 'pot vol' ook een gehaakte deksel. Het patroon schreef ik op, maar is grotendeels hetzelfde als de 'ster-deksel', alleen toer 10 is 
anders. 



Wat heb je nodig?
* Haakkatoen 
* Haaknaald 2.5
* Potje met deksel
* Stopnaald

Hoe ga je het doen?

Gebruikte afkorting/symbolen:
L - losse
HV - halve vaste
HS - half stokje
ST - stokje
DS - dubbel stokje
*..* - herhalen
, - volgende steek
(..) - het aantal steken wat je aan het eind van de toer hebt. 

1. Magische Ring met 8 HS (8)
2. 2L (=1e halve stokje) en nog een HS in dezelfde steek. 
In iedere steek 2 HS. HV in de bovenste van het 1e HS (16)
3. 2L, volgende steek 2 HS, *1HS, 2HS* HV in de bovenste van het 1e HS (24)
4. 2 L, HS, 2 HS. *HS, HS, 2 HS* HV in de bovenste van het 1e HS (32)
5. 2L, HS, HS, 2 HS. * HS, HS, HS, 2 HS* HV in de bovenste van het 1e HS (40) ik ben hier van kleur gewisseld
6. 2L, HS, HS, HS, 2 HS. *HS, HS, HS, HS, 2 HS* HV in de bovenste van het 1e HS  (48) Hier stop ik met meerderen omdat ik met dit lapje de bovenkant van het dekseltje kan bedekken. Met een grotere pot ga je nog even door met meerderen, totdat het gehaakte rondje de bovenkant van het deksel bedekt.
7. 2L daarna 47 HS in de achterste lussen. HV in de bovenste van het 1e HS.(48)
8. 2L, daarna 47 HS. HV in de bovenste van het 1e HS (48) Hiermee is het potje 'dekkend' gemaakt, we gaan nu verder met de rand. Is het deksel van jouw potje dikker haak dan deze toer nogmaals totdat het wel dekkend is. 
9. 3L, ST, ST, 1L. *ST, ST, ST, 1L* HV in de bovenste van het 1e HS. (48)
Je hebt nu telkens groepjes van 3 stokjes. 
10. 2 HV (om naar de opening tussen een groepje te gaan), 3 losse + 4 stokjes, HV in de middelste van de drie stokjes in het volgende groepje. Werk zo het hele dekseltje rond, afhechten, draad afknippen en wegsteken. 

Tussen de groepjes van 3 stokjes kun je een lintje doorheen rijgen en afsluiten met een strik. 


Deze pot is groter, dus ik moest het deksel
 ook een aantal toeren groter maken.
Creatieve groetjes,

juf Leej

2 opmerkingen:

  1. dank je wel voor het patroon het ziet er erg leuk uit ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het compliment. Volg jouw blog ook hoor...maar meestal in stilte.

      Verwijderen

Erg leuk dat je een reactie achter laat! Ik zal hem met plezier lezen..