maandag 3 februari 2014

Luiertaart (tutorial)

Onze kleine neef is geboren. Hoera! Dus nu even geen juf Leej, maar tante Leej. Dat gaan we even vieren op dit blog, maar hiervoor moet je even een heel stuk verder lezen. 

En nu kan ik ook eindelijk aan jullie laten zien waar ik al weken voor het aan freubelen ben geweest. De luiertaart! Gepimpt met gehaakte spulletjes. 



Toen ik de luiertaart in elkaar aan het 'draaien' was, bedacht ik me dat ik er ondertussen wel een tutorial bij kon maken. 

Wat heb je nodig?
* Ongeveer 70 pampers (ik heb maat 3 genomen, zo kan de taart nog even blijven staan voordat de pampers gebruikt gaan worden)
* Ongeveer 75 elastiekjes
* 2 grotere elastieken
* Fles Talkpoeder, of iets wat het zelfde formaat heeft (bijv. papfles)
* Plaat of bord waarop de je taart gaat maken
* Lint
* Decoratiemateriaal om te versieren 

Stap 1
We gaan aan de slag met de pampers. Deze rollen we op, zoals je op onderstaande foto's ziet. Doe daarna een elastiekje om de opgerolde pamper. Zo doe je dat met alle pampers.







Stap 2
Het onderstaande patroon maak je 3x met 8 pampers. Je doet daarom heen een elastiek. 



Stap 3
We gaan met elke ronde vorm van 8 pampers apart aan de slag. We maken eerst de onderste laag van de taart. Hiervoor moet je de middelste pamper van de 8 eruit halen en in plaats daarvan de fles plaatsen. Als het goed is, steekt deze boven de pampers uit. 



Stap 4
Ga nu de ronde vorm groter maken. Je zet dus pampers om de andere 7 pampers heen, de ronde erom heen telde bij mij 13 pampers. Zorg ervoor dat de taart nu wel op een bord/plaat staat! Dat is namelijk later niet meer mogelijk (zonder ongelukken). En daarom heen zette ik er 19 neer. Hier omheen een grote elastiek binden. De eerste laag is klaar. 




Stap 5
We gaan nu verder met de tweede laag. Je pakt weer een ronde vorm van 8 pampers en zet die bovenop de eerste laag. De middelste pamper zal er bovenuit steken. Dit is ideaal, want zo hoef je niet met stokjes te gaan werken, want de lagen zijn nu automatisch aan elkaar verbonden. 



Stap 6
Plaats weer een ronde van 13 pampers erom heen. Houdt de boel bij elkaar door een groot elastiek. De tweede laag is klaar. 

Stap 7
Plaats de laatste ronde vorm van 8 pampers als derder laag er bovenop. De basistaart is klaar!




Stap 8
Je kunt nu de taart gaan decoreren. Kijk even of je de 'opening' van alle pampers naar achter heb gedraaid. Werk de elastieken weg met lint. Voor de linten zonder strik heb ik de uiteinden vastgeplakt met textiellijm en even laten drogen door ze op elkaar te houden met een paperclip. Je kunt ook gebruik maken van klevend lint. 


En tenslotte vertel ik jullie er meteen maar bij dat ik de komende tijd al de gehaakte spulletjes van de luiertaart ga laten zien plús de verwijzing naar de patroontjes plús twee patroontjes van mezelf die ik hier op dit blog neer ga zetten. 

Creatieve groetjes,

juf uh....tante Leej

6 opmerkingen:

  1. feliessss tante leej :-) en wat een enorme mooie taart ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ja, moest bijna speciaal vervoer bestellen om hem te vervoeren ;)

      Verwijderen
  2. Gefeliciteerd Tante Leej, klinkt goed hoor. Mooie taart heb je gemaakt en een hele duidelijke uitleg. Heel benieuwd naar de gehaakte dingen (patronen)
    De taart ziet er in ieder geval heel mooi en feestelijk uit
    groetjes Danny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel... Nou dat komt allemaal vanzelf op mijn blog te staan!

      Verwijderen
  3. Wat een ontzettend leuk idee. Nu maar hopen dat er gauw een baby komt in my family....ik heb zin om het te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is ook erg leuk om te maken! En het is een knots van een cadeau :)

      Verwijderen

Erg leuk dat je een reactie achter laat! Ik zal hem met plezier lezen..