woensdag 5 februari 2014

Luiertaart: Patroon Speenkoord

Zoals beloofd het patroontje van een onderdeel van de luiertaart. Vandaag een patroon van een gehaakte speenkoord. 



Ik had een aantal speenclips besteld. Op internet had ik namelijk hele leuke gehaakte speenkoorden gezien. En er moest er natuurlijk eentje op de luiertaart. Maar ik kon niet echt een tutorial/patroon of patroon vinden. Ik vond dit(engels) en op een ander site dit. Het was gewoon niet wat ik zocht. En het paste niet bij de clips die ik had gekocht. Daarom ben ik zelf een patroontje gaan schrijven. Ik ben er heel wat uurtjes mee zoet geweest, en niet iedereen hoeft het wiel uit te vinden, daarom deel ik het patroon met jullie. Gebruik, varieer, creëer...(Graag wel op een eerlijke manier met het patroon omgaan)

Voordat we beginnen nog wat tips:
* Het is lastig om de speenclip stevig aan het speenkoord te maken, maar wel belangrijk om dit goed te doen. Mocht je zelf anderen manieren gebruiken of ontdekken, dan hoor ik het graag van je!
* Het is belangrijk dat je constant en gelijkmatig haakt, anders gaat je koord 'kronkelen'.
* Bekijk goed de foto's, die zeggen in sommige gevallen meer dan woorden.

Wat heb je nodig?

- Speenclip
- 2 kleuren Catania katoen
- Haaknaald 2.5
- Naald (om draden weg te werken)





Hoe ga je het doen?
Stap 1
Haak met kleur 1 een toer van 70 lossen.




Stap 2
Haak op het laatst het beugeltje van de speenclip mee met 1 halve vaste, 1 losse en keren. 



Stap 3
Met kleur 1 een vaste in iedere losse, in de laatste losse 5 vaste haken, keren en langs de andere kant van de ketting met vaste terug haken. Op het eind (bij de speenclip aangekomen..) weer om het beugeltje van de speenclip een halvevaste haken. Kleur 1 afhechten. Draad ruim afknippen en wegwerken. (Sla de draad nog een paar maal om het beugeltje van de speenclip heen, voor de stevigheid (niet al te strak))






Stap 4
Kleur 2 aanhechten, 2 losse en in elke vaste een half stokje haken. Als je op het 'eind' bent, haak je in de laatste steek een vaste, daarna  haak je 30 losse en hecht je aan de andere kant weer aan, met een vaste. (Je laat dus één steek ongehaakt.) Daarna weer halve stokjes haken. Haak op het eind 3 stokjes in de laatste vaste, op het 'kopeind' 2 halve stokjes haken (hiermee zie je de bevestiging op het beugeltje niet meer), en in dezelfde steek waarmee je het 1e stokje (= 2 losse) heb gehaakt nog 2 halve stokjes haken. Een halve vaste op de bovenste steek van de 2 losse (=1e stokje) Afhechten, draad ruim afknippen. Ik ben hier nog verder gegaan door er nog een randje aan te maken. Hoe ik dat heb gedaan lees je bij stap 6





Stap 5
Haal de draad van kleur 2 door de gaatjes van de speenclip (zie foto). Dit is een heel prutswerkje, probeer het met de punt van een borduurnaald, of anders met garen. Dit doe je aan de andere kant ook. Goed aantrekken en draad stevig wegwerken. 






Stap 6
Decoreer je speenkoord.  



Hiervoor een aantal tips:
- Zoals je ziet heb ik bij de roze een extra randje eraan gehaakt. Dit heb ik gedaan door in ieder half stokje, 3 stokjes te haken. Bij de hoekjes even opletten dat het mooi blijft en desnoods in één half stokje, één half stokje haken. 
- De roze speenkoord heb ik met kleine bloemetje opgeleukt. Patroontje vind je bij Karin aan de haak
- De blauwe heb ik gepimpt met een sterretje. Het Engelse patroon vind je hier. Ik heb het aangepast en alleen het eerste stukje van het patroon gebruikt. Als volgt (voor duidelijk foto's bij het originele patroon kijken):

Toer 1 : MR, 3 losse (= 1e stokje), 2 stokjes, 1 losse en daarna nog 4x 3 stokjes + 1 losse. (je hebt op het eind 5 clusters van 3 stokjes, met daartussen een losse), met een halve vaste bovenop het 1e stokje vast maken. 

Toer 2 : 5 losse, in de 3e losse vanaf de haaknaald een half stokje, in de 4e losse vanaf de haaknaald een stokje, in de 5e losse vanaf de haaknaald een dubbelstokje. Vastzetten met een halve vaste in de losse tussen twee clusters van 3 stokjes in. Herhaal dit nog 4x.

Daarna afhechten en een lange draad overlaten. Haak twee sterretjes, en maak ze met de overgebleven draad aan elkaar vast (met behulp van naald met kleine steekjes vastzetten). Beetje vulling er tussen en klaar. 
Ik heb 3 sterretjes gemaakt per speenkoord. 

En hier zie je de blauwe pronken op de luiertaart:



Nou..dat was het weer voor van de keer! Mocht je fouten in het patroon ontdekken, dan hoor ik het graag. En verdere opmerkingen kun je natuurlijk ook hieronder kwijt!

Creatieve groetjes,
juf Leej





8 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je het patroon deelt. Ik wil er ook nog eens een keer aan beginnen.VInd ze wel heel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor jullie reacties! Enne..laat me weten als je ze ook heb gemaakt!

      Verwijderen
  2. Prachtig koord! Leuk ook als onderdeel van de luiertaart :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel! Ja, hij slingert er leuk om heen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Leej, ik zag je vraag op mijn blog en dit leek mij wel een mooie plek om hem te beantwoorden :)
    Ik heb eerst het koord gehaakt en pas daarna aan de clip bevestigd. Dit heb ik gedaan door het koord door het oogje/gleufje van de clip te halen en vervolgens op de achterzijde de 3 kanten aan elkaar genaaid. Tevens heb ik op de plek waar de clip uiteindelijk komt te zitten, mijn koord smaller gehaakt dan de rest, zodat het mooier in de gleuf past. Uiteindelijk zit mijn koord dus bovenin een stukje dubbel gevouwen, maar dit valt nauwelijks op. Ik hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk patroontje voor een speenkoord. Mag ik je erop wijzen dat een speenkoord een maximale lengte mag hebben van 22 cm, clip niet meegerekend. Koord en lus dus max 22 cm. Dit is een veiligheidseis om verstrengeling te voorkomen. Uit bezorgdheid wil ik dit even vermelden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Yvonne! Dat is de eerste keer dat ik hier van hoor. Ik denk dat deze wel langer is dan 22 cm. Maar is goed om mee te nemen! Thanx!

      Verwijderen

Erg leuk dat je een reactie achter laat! Ik zal hem met plezier lezen..