vrijdag 27 december 2013

Recept kwarktaart(jes) en appeltaartjes

De Kerstdagen zijn voorbij. En hoe heerlijk ze ook zijn, ik geniet nu weer van een 'gewone dag'. Tijdens de Kerstdagen zijn we bij familie geweest. En ik mocht zorgen voor het gebak. Als het gaat over koken en bakken, dan is afdeling 'taart' toch wel mijn favoriet. 

Ik had bedacht dat ik niet iets heel groots ging maken. Het is zo jammer dat je al vol zit voordat je nog aan het diner moet beginnen. Ik had op internet wat zitten zoeken. En besloot om mini-taartjes te maken, heel gewoon appeltaart en kwarktaart. Het enige wat je er extra aan nodig hebt is een cupcakebakblik. Trouwens, die mini-taartjes zijn ook handig bij een kinderverjaardag. 






Het recept van appeltaart is simpel. Je maakt het zoals je appeltaart maakt, maar dan 12 kleintjes in een cupcakebakblik. Alleen qua appels nam ik 3 (handformaat) appels en een handje rozijnen. Helemaal niets extra's, alleen iets meer prutswerk. Vooral het 'ruitwerk' op de appeltaartjes is echt wel even prutsen. Het idee heb ik van deze site gehaald. 



Voor kwarktaart heb ik allerlei recepten en ideetjes door elkaar gemixt. Maar het komt er gewoon op neer dat je qua ingrediënten hetzelfde nodig heb als een gewone kwarktaart. Daarbij heb je cupcakevormpjes nodig (gek..ik kwam erachter dat de mijne een slag te groot waren voor het cupcakebakblik) en een cupcakebakblik. Hoe ik ze verder in elkaar heb geflanst zie je hieronder op foto's:

Kruimelbodem in schepjes verdeeld over de
cupcakes. Daarna met mijn vingers aangedrukt.
Met lepel kan ook, maar is lastig. 


Kwark erin, laten opstijven, als garnering nog
een klodder jam erop. 

Een toef slagroom erop is natuurlijk ook
lekker. Ik had een spuitbus voor
de liefhebbers meegenomen. 


En mocht je net als ik nog wat kwarkmengsel over hebben, dan kun je daar nog een heerlijk toetje van maken. 




De laatste tijd gebruik ik voor kwarktaart geen pak meer van Dr Oetker, maar een eigen recept. Het is niet eens meer werk en naar mijn idee gezonder. Er werd ook naar het recept gevraagd, hieronder schrijf ik het op. Ik schrijf het op zoals ik het deze week heb gedaan, maar er zijn hier honderden varianten op als het gaat om bodem en inhoud. Hiermee varieer ik ook regelmatig. 

Recept Kwarktaart

Wat heb je nodig?
* Beker slagroom (250 ml)
* Beker magere kwark (250 gr)
* 2 zakjes vanille suiker
* 2 eetlepels basterdsuiker
* 2 eetlepels jam 
* 6 blaadjes gelatine
* Kruimelbodem van Dr Oetker 
* 60 gram boter

Hoe ga je het doen?

Stap 1
Week de 6 blaadjes gelatine in koud water, volg ondertussen de volgende stappen. 

Stap 2
Maak de kruimelbodem. Volg aanwijzingen op de verpakking. Als de kruimelbodem klaar is, in de vorm in de koelkast laten afkoelen.

Stap 3
Klop slagroom met 2 zakjes vanillesuiker en 2 eetlepels basterdsuiker stijf. 

Stap 4
Warm in een pannetje 2 eetlepels jam op. Neem het pannetje van het vuur. Knijp de gelatineblaadjes uit en roer ze één voor één door de jam. 

Stap 5
De kwark door de slagroom mengen, daarna ook het gelatine mengsel. Goed doorroeren en in de vorm gieten. 

Stap 6
Laten opstijven in de koelkast. Minstens 4 uur, maar meestal maak ik deze taart een dag van te voren. 

Tips voor variatie:
* In plaats van een kruimelbodem kun je ook een bodem met lange vingers maken (maar dan héél voorzichtig het kwarkmengsel in de vorm laten lopen, anders drijven de lange vingers) of zelf een kruimelbodem maken van verkruimelde biscuitjes. 
* In plaats van kwark yoghurt of vla gebruiken. Of ook lekker: een vruchtenkwark gebruiken. Voor een kwarktaart die lekker vult kun je volle (franse) kwark nemen. 
* Jam vervangen door sap, siroop, geprakte vruchten of gewoon water. 

Zo zie je...met kwarktaart kun je eindeloos variëren! 

Hoe maken jullie de kwarktaart?


Eet smakelijk!


juf Leej

4 opmerkingen:

  1. wat een leuke blogje , ik vond u via andere haaksters ik zal zeker blijven bezoeken...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi! I would like to invite you to check out our site www.volrecepten.be . Adding your blog to our site will make your recipes available to many more users.
    I hope to see you there soon!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo juf,

    ik snap dat je het pak met kwarktaartmix laat staan, maar waarom dan wel de kruimeldeegbodem uit een pakje?! De koekbodem is zo simpel zelf gemaakt; 200 gram koekjes (welke soort kun je variëren) verkruimelen, 75 gram gesmolten boter erbij en roeren. Ideaal én lekkerder!

    BeantwoordenVerwijderen

Erg leuk dat je een reactie achter laat! Ik zal hem met plezier lezen..