vrijdag 8 november 2013

Make a cupcake (patroon)





Bij de Hema zijn leuke kleine doosjes te koop. Ik kon ze niet laten staan.



Ik wil aan jullie laten zien wat ik ervan heb gefabriceerd. En daarbij geef ik jullie ook het patroon. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik geïnspireerd ben door verschillend blogs en ook bepaalde technieken heb overgenomen. Onderaan ieder bericht zal ik mijn inspiratiebronnen vermelden. Mijn patronen zijn te maken met haakkatoen (Catania) en haaknaald 3. 

We beginnen met het ronde doosje. Hiervan maakte ik een cupcake. 

Patroon cupcake (doosje Hema)

Wat heb je nodig?
* (Catania) Haakkatoen (kleuren: goud/lichtroze/wit/rood/groen)
* Haaknaald 3
* Fyberfill-vulling
* Textiellijm
* Evt. kleine kraaltjes en garen
* Naald

Hoe ga je het doen?
Mocht je vaster of losser haken dan ik, dan heb je misschien meer of minder toeren nodig. 

Cake (goud)
Toer 1: MR met 6 vasten (6)
Toer 2: in elke v 2v haken (12)
Toer 3: in elke 2e v 2v haken (18)
Toer 4: in elke 3e v 2v haken (24)
Toer 5: in elke 4e v 2v haken (30)
Toer 6: in elke 5e v 2v haken (36)
Toer 7: in elke 6e v 2v haken (42)
Toer 8: 42 v in elke v -> haak in alleen in de achterste lussen (42)
Toer 9 - 15: 42 v
Afhechten. 

Het cake-gedeelte lijm je met textiellijm vast aan de onderkant en zijkang van het doosje. Let op dat je het deksel er nog wel op kunt doen. 


Kijken of ik al genoeg 'cake' heb gehaakt. 
Lijm zowel de onderkant als de zijkanten. (Niet te veel!)
Cake is klaar, alleen draad nog even wegwerken. 

Glazuur (lichtroze)
Toer 1: MR met 6 v (6)
Toer 2: in elke v 2v haken (12)
Toer 3: in elke 2e v 2v haken (18)
Toer 4: in elke 3e v 2v haken (24)
Toer 5: in elke 4e v 2v haken (30)
Toer 6: in elke 5e v 2v haken (36)
Toer 7: in elke 6e v 2v haken (42)
Toer 8 - 14: 42 v
Toer 15: 4 st, 1 overslaan, hv (15 boogjes)
Afhechten, draad wegwerken. 

Naai op het glazuur eventueel kleine kraaltjes. 

Slagroom (wit)
Toer 1: MR met 6 v
Toer 2: in elke v 2v haken (12)
Toer 3: in elke v 2v haken (24)
Toer 4: in elke v 2v haken (48)
Toer 5: in elke v 2v haken (96)
Ga door tot je slagroom 'krult' en je er zelf tevreden over bent. Hecht af. 

Aardbei (rood en groen)
Toer 1: MR met 4v (4)
Toer 2: 2v in elke v (8)
Toer 3 - 4: 8 v daarna vullen en overschakelen op groene kleur
Toer 5: 2v samenhaken (4) 
Afhechten en met de draad de laatste 4 steken dichttrekken

Maak de slagroom en aardbei vast bovenop het glazuur. 

Vul het glazuur op met vulling en smeer de zijkanten van het dekseltje in met textiellijm. Trek het glazuur over het dekseltje. Rand van het glazuur iets voorbij de onderkant van het dekseltje laten komen (sluit het mooier aan op de cake)


Niet te veel opvullen, dat maakt het plakken lastig. 
Hier alleen de randen insmeren met lijm. Bovenop is niet nodig. 

Laat het glazuur iets over de rand van het deksel komen. (Mooie afwerking)

Eet smakelijk!

Inspiratiebronnen:



1 opmerking:

Erg leuk dat je een reactie achter laat! Ik zal hem met plezier lezen..