woensdag 14 augustus 2013

Bramentijd!

Hoera! De bramentijd is weer aangebroken. Natuurlijk is het makkelijk als je (doornloze) bramenstruik in je tuin hebt. Maar ja, die heb ik niet. Plus het feit dat ik eigenlijk wilde bramen uit de berm lekkerder vind. En het heeft wel wat...zo middenin de natuur zoeken naar bramen. 

Vanavond ben ik nog even op pad geweest. Op de fiets en gewapend met een leeg ijsbakje. Na 1.5 uur was ik weer terug, met dit als resultaat:




Het nadeel van deze bramen is dat het zólang duurt voordat je een beetje hebt, ze zijn veel kleiner. Je kunt ze het beste plukken als ze een beetje dof van kleur zijn en makkelijk loslaten. 

Meteen maar gewassen:

In een pan met een berg suiker:



En op het vuur gezet. Goed roeren, het wordt vanzelf sap. 



Tijdje laten pruttelen:



Af laten koelen. En tsjakka...heerlijke bramensap! Je kunt het eventueel nog door doek of zeef halen. Maar ik vind die velletjes en pitjes er wel lekker in. 



Mjammie....lekker als toetje met yoghurt of ijs!

De bramentijd is nog maar net begonnen. Dus we kunnen er nog lekker lang van genieten! 

Aanvulling:
Als je kleine bramen hebt geplukt heb je veel 'drap' en weinig echt sap. Je kunt het aanlengen met water en als je niet van 'drap' houdt, dan even door de roerzeef draaien en heb je alleen sap. 

2 opmerkingen:

  1. :) Wat viel daar super lieve post in de brievenbus! Ik ben heel blij met je gehaakte slipper, dankjewel!
    Het water loopt me trouwens in de mond van je bramensap. Ik zag dat bij ons op school de bramenstruiken ook al flink wat vruchten dragen. Misschien ga ik dit recept wel met de kinderen maken. Jummie!
    Groetjes, Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er heerlijk uit en ga ik zelf ook zeker maken. Maar ook jam. Heb de bramen in mijn achtertuin groeien en de oogst is dit jaar groot. En ze zijn zo heerlijk zoet.
    groetjes Danny

    BeantwoordenVerwijderen

Erg leuk dat je een reactie achter laat! Ik zal hem met plezier lezen..